Praca

Długi dzień w biurze okazją do oszczędności

Choć ze względu na włączanie klimatyzacji, lato może wiązać się ze wzrostem wydatków na energię elektryczną, stwarza jednocześnie okazję do ograniczenia jej zużycia na potrzeby oświetlenia. Jak ją wykorzystać, zwiększając przy tym funkcjonalną elastyczność biura?

Według uśrednionych danych amerykańskiego Departamentu Energii, oświetlenie odpowiada w budynkach komercyjnych za pobory energetyczne w niemal równym stopniu, co chłodzenie powietrza. Podczas gdy koszty związane z pierwszą z tych kategorii latem rosną, drugie utrzymują się na stałym poziomie. Dzięki wykorzystaniu systemów zarządzania oświetleniem, dostosowujących intensywność jego pracy do natężenia docierającego do wnętrza światła dziennego, można ograniczyć czas funkcjonowania i pobory opraw. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań pozwala zarazem poprawić jakość pracy instalacji i daje nowe możliwości optymalizacji ich działania.

Letnie rozświetlenie

Późna wiosna i wczesne lato to na półkuli północnej pory roku o największym nasłonecznieniu. Przekraczająca 16 godzin długość dnia oraz ponadprzeciętna ilość czasu bez zachmurzenia sprawiają, że na powierzchnię Ziemi dociera wyjątkowo dużo naturalnego światła. Nie tylko ma ono pozytywny wpływ na nasze funkcjonowanie psychofizyczne, ale także daje szanse na ograniczenie wydatków.

– Czujniki natężenia światła dziennego pozwalają na dostosowanie pracy opraw do ilości naturalnych promieni słonecznych docierających do wnętrza. Sensory mierzą natężenie światła we wskazanych strefach. Rezultaty porównywane są z pożądanymi wielkościami, wynikającymi z wymagań normatywnych i wewnętrznych regulacji przedsiębiorstwa. Po dokonaniu analizy, procesory sterujące oprawami otrzymują informację, z jaką mocą powinny one działać, by emitować światło o zalecanym dla wykonywania określonych zadań natężeniu – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Wdrożenie systemu sterowania działającego w oparciu o czujniki światła dziennego pozwala średnio na oszczędności na poziomie około 20%. W miesiącach letnich, kiedy dzień jest długi, a światło słoneczne wystarczająco intensywne, pobory energetyczne związane z utrzymaniem optymalnych parametrów oświetlenia mogą ulec zmniejszeniu nawet o kolejne 10% – tłumaczy ekspert. Obok wymiernych korzyści tego rodzaju, modernizacja instalacji w budynku biurowym jest niesie szereg innych możliwości.

Zużycie światła w biurze

Orientacja na zadanie

Najnowsza norma dotycząca parametrów oświetlenia w miejscach pracy znajdujących się we wnętrzach budynków skupia się na zapewnieniu warunków optymalnych dla określonych, wykonywanych w danej przestrzeni zadań. Akcentuje także konieczność zrównoważenia luminacji pomiędzy obszarami roboczymi, ścianami i sufitem – tak, by uniknąć negatywnych skutków efektów przykrego olśnienia, wynikających z różnicy jaskrawości płaszczyzn pozostających w polu widzenia. Ciekawym przykładem wdrożenia przeprowadzonego w oparciu o zalecenia normy PN-EN 12464-1:2012 oraz wytyczne sformułowane w przewodniku „LG 7” Stowarzyszenia Światła i Oświetlenia (ang. Society of Light & Lighting) jest instalacja w biurze Foster + Partners w położonym nad Tamizą Albert Bridge House.

– Przed projektantami oświetlenia postawiono kilka celów. Zastosowane rozwiązanie miało jednocześnie sprzyjać prowadzeniu wideokonferencji i prezentacji multimedialnych. Istotnym czynnikiem było przy tym wykorzystanie światła docierającego przez niemal całkowicie przeszklone ściany – mówi Maciej Gronert. – By zrównoważyć parametry w całym pomieszczeniu, w jego głębi - gdzie docierało mniej promieni słonecznych - zastosowano oświetlenie powierzchni pionowych. Na potrzeby wideokonferencji zapewniono oprawy dające iluminację cylindryczną. Podczas prezentacji dąży się natomiast do całkowitego wyeliminowania efektów olśnienia. Dzięki wykorzystaniu systemu sterowania LiveLink, użytkownicy mogą przełączać się pomiędzy tymi trybami z poziomu aplikacji na swoich smartfonach – opowiada przedstawiciel Grupy TRILUX, odpowiedzialnej za dostarczenie technologii dla tej instalacji. Ostatecznie w biurze Foster + Partners doświetlono także stanowiska z ekranami komputerowymi, stół konferencyjny oraz szafki umieszczone w narożach pomieszczenia. W każdym przypadku użyto nieco innych, optymalnie dostosowanych do każdej ze stref opraw oświetleniowych. Ze względu na prostotę montażu poszczególnych rozwiązań i możliwość uwzględnienia nowych urządzeń w systemie zarządzania, w razie potrzeby z łatwością będzie można dokonać w przyszłości przemodelowania instalacji.