Praca

Praca tłumacza - jak ją zorganizować?

Wyzwaniem dla każdego tłumacza jest odnalezienie się na rynku pracy i zdobycie klientów. Z czasem jednak zleceń i pracy przybywa, a przed tłumaczem wyrastają całkiem nowe zadania - na przykład zorganizowanie swojej pracy tak, by była opłacalna, a przy tym nie zajmowała całego życia. Właściwa organizacja pracy pomaga nie tylko w pomnażaniu zarobków, ale także pozwala odpocząć i zachować chęci do wykonywania kolejnych zleceń. Nie chodzi o to, by przez dłuższy czas przemęczać się nadmierną ilością pracy, a następnie przez kilka dni w ogóle jej nie wykonywać, by potem znów zmuszać się do powrotu do obowiązków. O wiele lepszym wyjściem jest przemyślenie swojego dnia pracy, rozpisanie planu i zagospodarowanie tych kilku godzin dziennie w wygodny sposób - wyjaśnia redaktor portalu translationxperts.com

Dlaczego dobra organizacja jest tak ważna?

Organizacja pracy tłumacza to wyzwanie, którego warto się podjąć, żeby uporządkować codzienność i podnieść jakość świadczonych usług.

1. Praca tłumacza to często praca freelancera - wbrew pozorom, wykonywanie zleceń w domu nie sprzyja zmniejszaniu wymiaru godzin pracy, a jego zwiększaniu. Warto tego pilnować, by nie okazało się, że dzień pracy nagle zaczął wynosić 12 godzin.

2. Właściwa organizacja pracy tłumacza pozwala na dotrzymywanie terminów. Ich przekraczanie jest grzechem, którego klienci raczej nie wybaczają - a na pewno nie kolejny raz pod rząd.

3. Organizowanie pracy pozwala poznać swoje możliwości i właściwie szacować czas realizacji.

4. Plan sprzyja utrzymaniu motywacji i nie pozwala na to, by terminy "zwaliły się na głowę". W efekcie nie zdarza się, by poziom wykonania drastycznie spadał przez przeciążenie tłumacza pracą.

5. Niezorganizowana, chaotyczna praca grozi wypaleniem i przemęczeniem. O wiele lepiej jest narzucić sobie pewne ramy, godziny poświęcone na tłumaczenie, zorganizować dokumenty, skorzystać z odpowiednich narzędzi i w razie potrzeby poprosić o pomoc kolegów po fachu, niż pozwolić się przytłoczyć i w krótkim czasie poczuć, że natłok obowiązków znacznie przekracza chęci i możliwości.

praca tłumacza

Organizacja pracy - z szacunkiem do siebie

Wypracowanie własnego planu i umiejętność szybkiego, trafnego organizowania pracy tłumacza wymagają praktyki. Początkowo nie sposób uniknąć przeszacowania własnych możliwości lub zbytniej ostrożności i w efekcie przydzielania sobie zbyt małej liczby zadań. Organizując swój czas pracy, warto kierować się własnymi możliwościami, ale także codziennymi zwyczajami. Priorytetem powinno być utrzymywanie satysfakcjonującej wydajności, przy jednoczesnym unikaniu niedotrzymywania terminów. Jeśli zlecenia nie uda się wykonać na czas bez "zarywania nocy", lepiej go nie przyjmować.

Praca wolnego strzelca, a etat w biurze tłumaczeń

Praca na etacie w biurze nieco pomaga w organizacji pracy. Jeśli dzień pracy ma osiem godzin, tłumacz może łatwo wyznaczyć sobie ramy i założyć, że po godzinach nie zajmuje się już pracą. Niestety, w biurach często zdarzają się zlecenia "na wczoraj". Co więcej, w ramach tych ośmiu godzin dziennie również trzeba zorganizować sobie zajęcia, by podołać wszystkim przydzielonym obowiązkom.

Nieco trudniej przedstawia się praca tłumacza - freelancera, prowadzącego własną działalność. Organizacja wymaga niekiedy żelaznej dyscypliny. Warto odpowiedzieć sobie na pytania:

Co mam do zrobienia danego dnia/w rozpoczynającym się tygodniu?
Ile czasu może mi to zająć?
Które z tych zadań są priorytetowe (mają krótsze terminy, zostały zlecone przez stałych klientów)?
Czy ułożony plan jest realny i "do wykonania"?

Bardzo ważne jest stałe kontrolowanie wykonania planu i sprawdzanie swoich możliwości. Jeśli tydzień jest pełen spotkań, zobowiązań i zajęć, być może lepiej będzie wziąć nieco mniej zleceń? Tłumacz, aby zachować płynność pracy i terminowość, musi organizować swoją pracę i oceniać wydajność realistycznie.

Kolejną istotną kwestią w pracy freelancera jest organizacja zadań administracyjnych, takich jak wystawianie faktur, marketing (na przykład prowadzenie strony w social mediach), kontakt z klientami. Na to również trzeba poświęcić czas - lepiej, by wliczał się on w ogólny czas pracy, zamiast stanowić dodatkowy pakiet obowiązków w wolnych godzinach.